Ambities bestuursakkoord

In het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen zijn gezamenlijke ambities geformuleerd. Een aantal daarvan is specifiek gericht op hogescholen:


Thema Flexibiliseren op basis van leeruitkomsten

Om flexibele opleidingstrajecten te realiseren gaan de hbo-lerarenopleidingen werken conform de uitgangspunten van het experiment leeruitkomsten. Dit betekent het centraal stellen van leeruitkomsten waar een student naartoe werkt en het loslaten van het vaststaand onderwijsprogramma. Leeruitkomsten worden leerwegonafhankelijk getoetst, waardoor het mogelijk is ook eerder verworven competenties in te brengen. Door het gezamenlijk formuleren van met elkaar vergelijkbare leeruitkomsten door lerarenopleidingen en werkveld is helder waar elke leraar aan moet voldoen. Landelijke leeruitkomsten zijn herkenbaar en uitwisselbaar bij een horizontale overstap naar een andere onderwijsinstelling, of het willen behalen van een andere bevoegdheid, of een verticale overstap naar een andere onderwijssector.


Thema Harmonisering EVC- en vrijstellingenbeleid

De hogescholen stemmen het beleid rondom eerder verworven competenties en vrijstellingen op elkaar af om onnodige verschillen te verkleinen. Elke student krijgt de mogelijkheid van een EVC-assessment conform landelijk afgestemde kaders om reeds verworven competenties op gelijke en valide wijze te laten erkennen door landelijk gecertificeerde EVC-assessoren. Op deze manier kan de student altijd rekenen op dezelfde kwaliteit en uitwisselbaarheid van eerder verworven competenties of vrijstellingen. De pabo’s werken verder aan harmonisering van de zijinstroom.


Thema Professionalisering lerarenopleiders

Om de krachten te bundelen en te leren van elkaars ervaringen en expertise, zullen de hogescholen en universiteiten de komende jaren op verschillende punten samenwerken. Het werkveld wordt daar actief bij betrokken. De hogescholen en universiteiten participeren in netwerken waar kennis en ervaringen in het flexibiliseren van de lerarenopleidingen centraal staat. De samenwerking omvat in ieder geval kennisdeling over het werken met leeruitkomsten en het erkennen van eerder verworven competenties en het opzetten van een gezamenlijk professionaliseringsprogramma voor lerarenopleiders en schoolopleiders.


Thema Harmonisatie alternatieve routes
Voor de aankomende student zijn de mogelijkheden van de diverse opleidingstrajecten lang niet altijd duidelijk, niet elke instelling biedt gelijksoortige trajecten aan en verschillen en overeenkomsten zijn niet altijd helder. Primair aandachtspunt van de werkgroep is het opstellen van een overzicht van de representatieve hoofdtrajecten die leiden tot een leraarsbevoegdheid.


Bestuursakkoord afgesloten

Het bestuursakkoord liep van 12 oktober 2020 en met 31 december 2024. De resultaten ervan werden in de vorm van de Eindrapportage Flexibilisering Lerarenopleidingen op 6 februari 2025 overhandigd aan Inge Vossenaar (directeur-generaal van het ministerie van OCW) door Astrid Venes (bestuurslid Vereniging Hogescholen) en Rob Mudde (bestuurslid Universiteiten van Nederland).