Werkgroep harmonisatie alternatieve routes
Voor de aankomende student zijn de mogelijkheden van de diverse opleidingstrajecten lang niet altijd duidelijk, niet elke instelling biedt gelijksoortige trajecten aan en verschillen en overeenkomsten zijn niet altijd helder. Primair aandachtspunt van de werkgroep is het opstellen van een overzicht van de representatieve hoofdtrajecten die leiden tot een leraarsbevoegdheid. Op basis hiervan doet de werkgroep aanbevelingen hoe onnodige verschillen kunnen worden voorkomen. De ontwikkeling en uitvoering van een academische opleidingsroute voor de leraar basisonderwijs gekoppeld aan een bestaande universitaire master wordt hierin meegenomen.
De werkgroep brengt niet alle routes naar het leraarschap in beeld, maar wel de belangrijkste hoofdroutes die toeleiden naar een bevoegdheid in het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs. Denk hierbij aan routes binnen de tweedegraadslerarenopleidingen, zoals PDG voor mbo, de zijinstroom voortgezet onderwijs, opscholing tot groepsleerkracht onderbouw vmbo bb/kb, educatieve minor reguliere tweedegraads, kop-opleidingstraject tweedegraads en educatieve minor universiteit (beperkte) tweedegraadsbevoegdheid. Voor de lerarenopleidingen voor het basisonderwijs kun je denken aan zij-instoom in het beroep, academische lerarenopleidingen primair onderwijs, verkort traject vwo, traject mbo (onderwijsassistent) en verkort traject associate degree onderwijsondersteuner.