‘Op naar meer verbinding, op naar meer leraren voor morgen’

Beste lerarenopleider,

Vorig studiejaar werd gedomineerd door corona, een jaar waarin het uiterste van je werd gevraagd. De verbinding met studenten en collega’s was beperkt en in een hoge versnelling moest je je de wereld van de digitale didactiek eigen maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de eenzaamheid of de beperkte gelegenheid om naast je partner en/of gezin, vrienden en familie te zien en de beperkte mogelijkheden om te ontspannen.

Het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen staat dan mogelijk niet direct op je netvlies. En de uitvoering ervan staat dan waarschijnlijk niet als eerste op de to do lijst. Het primaire proces heeft altijd voorrang. Of een beleidsontwikkeling zoals het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) vraagt je directe aandacht. En toch heb jij en/of je directe collega’s massaal gehoor gegeven aan de oproep om te participeren in de werkgroepen die de ambities uit het bestuursakkoord realiseren. Met ondersteuning van 10voordeleraar zijn vervolgens de werkgroepen ingericht en zijn klankbordgroepen gevormd. De eerste resultaten mogen er zijn: de pilots rondom eerder verworven competenties (EVC) gaan vanaf 13 november a.s. van start, de kaders van de zij-instroom in het primair onderwijs zijn vastgesteld én al in werking én jullie werken keihard aan een aantal scenario’s om inzichtelijk te krijgen op welke niveaus harmonisering van leeruitkomsten plaats zou moeten vinden, bezien vanuit het perspectief van de instelling, leraar in opleiding en het werkveld.  

Deze week is het alweer een jaar geleden dat we het bestuursakkoord ondertekend hebben. Alle interventies uit het bestuursakkoord zijn erop gericht om maximaal flexibel te zijn en om snel in te kunnen spelen op diverse (onderwijsinhoudelijke) ontwikkelingen. Zo kunnen we meer blijvende, blijvend goede leraren opleiden en daarmee het lerarentekort tegengaan: de leraren voor morgen. Ik ben trots op wat we - ondanks de omstandigheden - hebben weten te realiseren met elkaar. Een echte prestatie.

Het bestuursakkoord is een rijdende trein en wij rijden allemaal mee. En er zijn steeds meer mensen die graag met ons mee willen reizen op die trein, en die komen niet alleen van de lerarenopleidingen. Onderweg zullen we soms een pas op de plaats moeten maken en worden we een stoptreintje. Of er is zelfs een obstakel waardoor we even stil moeten staan. Op andere momenten doen we niet onder voor een hogesnelheidstrein of maken we nog slimmere verbindingen met andere rijdende treinen. Communicatie over onze reisplanner en zorgdragen voor een goede, betere aansluiting zijn daarbij essentieel. Dat vraagt iets van ons allemaal en deze eerste nieuwsbrief levert daar wat mij betreft een mooie bijdrage aan. Op naar meer verbinding, op naar meer #lerarenvoormorgen.

Jan Bogerd.jpg

Jan Bogerd,
Voorzitter Stuurgroep Lerarenopleidingen

BestuursakkoordGuest User