Eerste opbrengsten werkgroep Professionalisering lerarenopleiders
De werkgroep Professionalisering lerarenopleiders bestaat uit ongeveer vijftien vertegenwoordigers afkomstig uit meer dan dertien kennisinstituten. Het afgelopen jaar heeft de werkgroep geïnventariseerd wat er al op de instituten gebeurt aan professionalisering en aan welke professionalisering behoefte is om te kunnen werken met flexibele routes. De werkgroep heeft hiervoor gesproken met vertegenwoordigers van de lerarenopleidingen en partnerscholen, zoals schoolopleiders, werkplekbegeleiders, instituutsopleiders en hogeschoolhoofddocenten. Een overzicht van de eerste opbrengsten.
De werkgroep is inmiddels aan de slag gegaan met het analyseren van de gegevens die ze in de vorm van casusbeschrijvingen hebben ontvangen. Voor deze analyse heeft de werkgroep een analysemodel ontworpen op basis van publicaties als Beroepsrollen en Hoe leren lerarenopleiders.
Analysemodel huidige en gewenste situatie
Bij de eerste opbrengsten valt het op dat er veel verschil zit tussen instituten in fase van ontwikkeling. Sommigen zijn al heel ver in het vormgeven van flexibele leerroutes en anderen staan aan het begin. Wat verder opvalt is dat er in de interviews minder wordt gesproken over wat de professionalisering in moet houden, maar dat het meer gaat over hoe we het met elkaar vorm moeten geven. In de interviews kwam naar voren dat dit altijd moet in samenwerking met alle partnerschappen. Er is een grote behoefte aan kennisdelen op allerlei niveaus. Een ander belangrijk punt dat naar voren kwam, is de verandering van de focus op curriculumgestuurd naar de focus op leerbehoeften. Professionalisering geldt niet alleen voor lerarenopleiders, maar ook bestuurders en managers moeten denken in termen van flexibilisering.
Op basis van de analyse zal de werkgroep een aantal aanbevelingen formuleren voor de inrichting van de professionalisering en hoe daar dan uitvoering aan gegeven kan worden. De werkgroep komt niet zelf met een professionaliseringsaanbod, maar de te verwachte opbrengsten zijn bijvoorbeeld good practices en handvaten.
Bijeenkomst klankbordgroep op 7 maart jl.
Op 7 maart jl. heeft er een online bijeenkomst plaatsgevonden van de klankbordgroep van de werkgroep professionalisering lerarenopleiders. In deze bijeenkomst heeft de werkgroep de opdracht en de werkwijze toegelicht. Ook is het analysekader toegelicht en besproken aan de hand van een casus. Ook is gesproken over: Is de ambitie om op grond van de analyse van casussen tot ontwerpregels te komen haalbaar? Als eigenaarschap bij en experimenteren door opleiders de kern worden van professionalisering op het gebied van flexibilisering hoe krijgt dat een landelijk perspectief/verbinding? De input van de klankbordgroep neemt de werkgroep mee in de vervolgstappen.
Kennisdeelsessie lerarenopleiders op 25 maart jl
Op 25 maart jl. heeft er een online kennisdeelsessie plaatsgevonden met lerarenopleiders. In kleine groepjes hebben zij met elkaar gesproken over: In hoeverre herken je je in de geschetste beelden? Wat spreekt je hierin het meeste aan? Wat heb je gemist? Welke ideeën heb je om een mindshift met betrekking tot flexibilisering teweeg te brengen? Ook deze input neemt de werkgroep mee in de vervolgstappen.