Stand van zaken werkgroep Werken met leeruitkomsten

De werkgroep Werken met leeruitkomsten heeft een begrippenkader en harmonisatie-instrument opgeleverd. Daarnaast werken ze aan landelijke leeruitkomstgebieden. Voor komend studiejaar staat ook een uitgebreide handreiking voor het werken met leeruitkomsten op het programma.

De werkgroep heeft drie verschillende producten opgeleverd, die in elke hogeschool worden ingezet:

  1. Begrippenkader

  2. Uitgebreid begrippenkader met toelichting

  3. Harmonisatie-Instrument Leeruitkomsten met toelichting

Daarnaast is in de werkgroep gewerkt aan landelijke leeruitkomstgebieden op eindniveau NLQF 5, 6 en 7. De volgende leeruitkomstgebieden worden nu verder uitgewerkt:

  • Professionele identiteit

  • Pedagogisch handelen

  • (vak)didactisch handelen

  • (vak)inhoudelijke expertise

  • Onderzoekend vermogen

Belangrijk hierin is, dat deze gebieden in de taal van leeruitkomsten worden beschreven. Dat betekent ook dat er ordeningsmogelijkheden voor de eigen leeruitkomsten van opleidingen mogelijk zijn. Als meerwaarde boven de bekwaamheidseisen zijn onder andere de toevoeging van twee onderbelichte gebieden: Onderzoekend vermogen en Professioneel handelen.

Bovendien zijn deze gebieden op drie niveaus geformuleerd: associate degree, bachelor en master. Er is gewerkt aan een doorgaande lijn.

Ten slotte staat voor komend jaar de uitgebreide handreiking Werken met leeruitkomsten op de agenda.

Het werkveld wordt breed betrokken bij alle producten, zodat er gezamenlijk gewerkt gaat worden aan harmonisatie van de inhoud van het studieprogramma voor de studenten aan alle lerarenopleidingen.