Voortgang werkgroep Werken met leeruitkomsten
Leeruitkomsten op eindniveau
Vrijdag 4 februari jl. is een deel van de werkgroep aan de slag gegaan met de vraag: Hoe kunnen we vanuit het beroepsprofiel van de onderwijsgevende en de lerende in de educatieve context de leeruitkomsten op startbekwaamheidsniveau vaststellen? Daarbij wil men rekening houden met de diverse niveaus, de verschillende gebieden waarin het opleiden vorm wordt gegeven en de context waarin dit alles plaatsvindt. De afstemming van de gebieden waarin de leeruitkomsten worden vastgesteld is bijna voltooid en de concretisering volgt nu. Het proces is in volle gang en we komen binnenkort weer met actuele ontwikkelingen vanuit deze werkgroep.
Aandachtspunten leeruitkomsten op eindniveau
Voor de verdere concretisering zijn een viertal aandachtspunten meegenomen:
Landelijke leeruitkomsten op eindniveau die een andere lading dekken dan de bekwaamheidseisen, kennisbasis en NLQF.
Landelijke leeruitkomsten overkoepelend waaronder opleidingen altijd hun eigen leeruitkomsten op eigen wijze kunnen ordenen.
Landelijke leeruitkomsten op de gebieden waar elke leraar en docent zichzelf in herkent.
Landelijke leeruitkomsten als onderdeel van een leven lang leren, transfer, peerreviews en samen opleiden, waardoor vertrouwen kan groeien.
Feedback klankbordgroep
Op dinsdag 1 februari jl. is de klankbordgroep betrokken bij de ontwikkelingen van de werkgroep leeruitkomsten. Samen heeft men gekeken naar het proces waarin de werkgroep zit. De diverse subwerkgroepen (groep 1: het begrippenkader; groep 2: het harmonisatiemodel; groep 3: de vergelijking van bestaande leeruitkomsten) hielden een presentatie over de vorderingen. Er kwam veel positieve feedback met inhoudelijke aanvullingen richting de werkgroepen.
Daarna zijn de deelnemers uiteengegaan in breakout rooms om een start te maken met een handreiking bij het harmonisatiemodel. Die subwerkgroep kreeg genoeg input om weer verder te kunnen gaan.
Kortom: een vruchtbare middag en alle experts uit de werkgroepen en klankbordgroepen zien uit naar een vervolg. Met elkaar de lerende professional in de opleidingen voorbereiden voor de toekomst is een grote maar geweldig mooie uitdaging; daar was iedereen het over eens.