‘Het mooiste beroep van de wereld’
Ineke Groen begon haar loopbaan als logopedist in het speciaal onderwijs. Zij werkte er 17 jaar en deed daarna de pabo. Vervolgens werkte zij nog eens 17 jaar als leerkracht in het reguliere onderwijs. Drie jaar geleden maakte zij de overstap naar de internationale schakelklas (ISK) van de Openbare scholengemeenschap Het Erasmus in Almelo. Omdat zij daar graag een vaste aanstelling wilde en zich wenste te verdiepen in de Nederlands taal, volgde zij de tweedegraads zij-instroom lerarenopleiding Nederlands bij Hogeschool Windesheim.
Ineke koos voor Windesheim omdat zij er een pakket op maat kon krijgen. Voorafgaand aan de start van de opleiding deed zij een portfolio-assessment. ‘Daarin moest ik laten zien wat ik allemaal al gedaan had en wat ik al wist. Ik kreeg een vrijstelling voor onderzoek. Ook hoefde ik de toets over taalontwikkeling bij kinderen niet te doen, maar moest ik wel het vak volgen’, licht zij toe. Alhoewel Ineke een aantal vrijstellingen kreeg, ging het haar niet zozeer om een sneller traject te kunnen doorlopen. ‘Wel had ik graag in plaats van de zaken die ik al beheerste andere onderwerpen willen bestuderen, of wat meer verdieping willen zoeken’, merkt zij op. ‘Dat had ik ook wel aangekund, de opleiding vond ik namelijk niet heel moeilijk. Het was wel erg veel, vooral door het maken van het groot aantal verslagen.’ Ineke startte in een basisgroep van vijf studenten. ‘Iedereen kwam uit een andere richting. Ik begon samen met een collega met wie ik goed kon sparren en overleggen. We kwamen iedere drie weken op maandag naar de opleiding. Verder werkte je vooral veel zelfstandig.’
Op maat maken eigen opleiding
Ineke had met de begeleiders van de opleiding en van haar school contact als zij daar behoefte aan had. ‘Ik haalde zonder problemen mijn vakken en had geen behoefte aan meer begeleiding dan nodig was, ook om het allemaal zo efficiënt mogelijk te houden. Ik werk namelijk fulltime en dan is een studie erbij best pittig’, blikt zij terug. ‘Maar ik vind studeren gewoon ook heel leuk en heb alle vakken met heel veel plezier gevolgd. Ik kon veel van wat ik leerde toepassen in mijn eigen praktijk. Dat vind ik wel het mooie van zo’n zij-instroomroute. De opleiding gaf mij en mijn collega de ruimte om opdrachten aan te passen aan onze ISK-praktijk en dat heb ik erg gewaardeerd. In die zin was er veel ruimte voor het op maat maken van je eigen opleiding. Ik moest de keuzes die ik daarin maakte wel steeds goed onderbouwen, ook vanuit de literatuur, en uitleggen waarom ik iets anders wilde doen dan de opleiding ons aanbood. Maar dat was allemaal goed te doen en vond ik heel fijn!’
“Ik kon veel van wat ik leerde toepassen in mijn eigen praktijk. Dat vind ik wel het mooie van zo’n zij-instroomroute.”
Welk advies wil Ineke aan haar opleiding meegeven nu zij haar getuigschrift heeft behaald en kan terugkijken? ‘Ik zou de opleiding adviseren om preciezer te kijken naar wat studenten al meebrengen en daarbij ook zelf op de werkplek gaan kijken. Mijn medestudenten en ik werkten namelijk allemaal al als docent Nederlands. Dan is het mooi als de opleiding daar ook zelf belangstelling voor toont. Wat doet deze student nou eigenlijk precies en daar dan een gesprek over hebben’, antwoordt zij. ‘Ik had ook heel mooi samen met mijn collega praktijklessen over NT2 kunnen verzorgen voor onze medestudenten. Verder denk ik dat er in de opleiding misschien wel te weinig aandacht is voor de pedagogische en didactische kant van het beroep. Ik had daar geen last van omdat ik de pabo al had gedaan en in het onderwijs werkte. Maar voor medestudenten die uit een ander beroep de overstap naar het onderwijs maakten was dat best pittig.’
Met heel veel plezier gedaan
De werkgever van Ineke gaf haar vrij voor de dagen waarop zij naar de opleiding ging. ‘Het is best lastig om vanuit de school meer tijd vrij te maken, ook voor de begeleiding, want door het lerarentekort moeten we altijd puzzelen om de lessen rond te krijgen’, merkt Ineke op. ‘En als ik er niet ben, dan krijgen mijn leerlingen geen les. Hun tijd bij ons op school is heel kostbaar omdat ze maar twee jaar de tijd hebben om Nederlands te leren. Dan wil je als docent elke minuut met ze benutten.’ Ineke heeft dus vooral gewerkt en alle vrije tijd aan de opleiding besteed. ‘Maar ik heb dat met heel veel plezier gedaan! Ik vind het ook wel jammer dat het alweer voorbij is. Ik heb het mooiste beroep van de wereld en heb de studie echt voor mezelf gevolgd. Ik heb twee jaar lang heel veel geleerd, ondanks dat er wel dubbelingen zaten met mijn vorige studies. Ik heb gewoon lol in studeren en het zoeken naar de toepassing daarvan in mijn klassen op school’, sluit zij enthousiast af.
Dit interview maakt deel uit van deze publicaties in het kader van de afsluiting van het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen:
Maatwerk in opleiding moet leraarschap aantrekkelijker maken voor overstapper - Gemeenschappelijk nieuwsbericht 110vdl / VH en UNL, 6 februari 2025
Eindrapportage Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen
Maatwerk voor leraren - Samen flexibel opleiden met leeruitkomsten en brede intake
We ronden het bestuursakkoord nu af, maar we zijn nog niet klaar’ - Dubbelinterview met Karin van Weegen (voorzitter LOBO) en Anton van den Brink (voorzitter ADEF)
‘Geef jezelf de volledige tijd die ervoor staat’ - Interview met Inge van Witzenburg, traject Zij-instroom in Beroep pabo Hogeschool Utrecht
‘Zij-instroom in Beroep pabo vereist goed plannen en organiseren’ - Interview met Sandra Alderliesten, traject Zij-instroom in Beroep pabo Hogeschool InHolland
Zie ook: Lerarenopleiding via Zij-instroom in beroep bij Hogeschool Windesheim:
Op Youtube vind je nog meer video’s van hogescholen over dit traject, zoals: Christelijke Hogeschool Ede, HAN University of Applied Sciences, Hogeschool iPabo, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Viaa, Hogeschool Windesheim, HZ University of Applied Sciences, Saxion Hogeschool, Thomas More Hogeschool