Vervolgopdrachten werkgroepen

Het afgelopen jaar hebben de werkgroepen verschillende voorstellen gedaan en producten opgeleverd. Nu komt de nadruk steeds meer te liggen op het implementeren. Voor dit tweede jaar liggen er vervolgopdrachten voor een aantal werkgroepen.

Werkgroep Harmonisatie alternatieve routes

De werkgroep Harmonisatie alternatieve routes heeft een schematisch overzicht gemaakt van routes met typering/definiëring van (hoofd-en sub-)trajecten die leiden tot de bevoegdheid leraar primair onderwijs. De werkgroep gaat dit jaar op basis van dat overzicht een handreiking schrijven om de diverse routes eenduidiger te kunnen positioneren. Daarnaast zal de werkgroep scenario(‘s) beschrijven waarin flexibilisering zodanig wordt vormgeven dat onderscheid in routes of trajecten niet meer nodig is. Voor lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs en mbo heeft de werkgroep voor de zomervakantie aanbevelingen geformuleerd die harmonisatie tot een kleiner aantal hoofdroutes in het tweedegraads gebied mogelijk maakt. De werkgroep gaat aan de slag met het uitwerken van deze aanbevelingen.

Werkgroep Harmonisatie alternatieve routes

Werkgroep Professionalisering lerarenopleiders

De werkgroep Professionalisering lerarenopleiders heeft voor de zomervakantie een rapportage opgeleverd met daarin een inventarisatie van de huidige stand van zaken en de wensen ten aanzien van professionalisering op het gebied van flexibel opleiden. In die rapportage werd een aantal vervolgstappen beschreven. In het verlengde hiervan gaat de werkgroep dit jaar met drie opdrachten aan de slag. Ter aanvulling op de inventarisatie die reeds is gedaan zal een extra uitvraag worden gedaan binnen de partnerschappen. De tweede opdracht is de realisering van een 'digitale vindplaats' gericht op kennisdeling van wat er landelijk al is aan instrumenten, handvatten, good practices en expertise met betrekking tot de professionaliseringsthema’s die uit de inventarisatie naar voren zijn gekomen. De derde opdracht heeft betrekking op het ontwikkelen van handvatten voor het creëren van professionaliseringsmogelijkheden met betrekking tot flexibel opleiden.

Werkgroep Professionalisering lerarenopleiders

Werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid

In deze werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid zijn twee subwerkgroepen aan de slag gegaan:  

Op het gebied van vrijstellingenbeleid is een geharmoniseerd vrijstellingenbeleid generiek en een eerste inventarisatie harmonisatie vrijstellingenbeleid vak bij de tweedegraadslerarenopleidingen klaar. Dit beleid gaan de werkgroep het komende studiejaar voortzetten door harmonisatie met betrekking tot het vrijstellingenbeleid vakmasters verder te verkennen. Er zal een verkenning plaats vinden van harmonisatiemogelijkheden in het vrijstellingenbeleid van de vakdelen binnen de pabo’s. De werkgroep gaat starten met het verkennen van mogelijkheden tot harmonisatie in het vrijstellingenbeleid van ALO’s en de kunstvakdocentopleidingen. Het ingezette beleid van harmonisatie in het vrijstellingenbeleid van het vakdeel bij tweedegraads gerelateerd aan vorderingen op ontwikkeling leeruitkomsten (de resultaten zijn sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van de wetgeving rond leeruitkomsten.

Op het gebied van EVC-beleid is de aanvulling Handreiking EVC-assessments gerealiseerd. Het aantal pilot-deelnemers aan het EVC-traject is sinds de start in november 2021 langzaam uitgebreid. Er vindt collegiale consultatie en uitwisseling tussen instellingen plaats. Die zorgen daarbij voor aanscherping van de gemaakte afspraken op basis van ervaringen en opgedane kennis. De werkgroep gaat de opbrengsten uit de pilots verder vorm geven met behulp van kalibreersessies en collegiale uitwisseling. Daarnaast gaan ze het professionaliseringsplan EVC-intakers en assessoren verder uitwerken in samenwerking met de werkgroep Professionaliseren. Verder gaat de werkgroep de mogelijkheden verkennen voor verdere ondersteuning vanuit de werkgroep bij implementatie EVC-beleid in instellingen in 2022-2023. Voor participatie van het werkveld ziet de werkgroep mogelijkheden in het structureel betrekken van veldassessoren die breed ingezet kunnen worden binnen de regionale allianties.

Werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid

Werkgroep Werken met leeruitkomsten

De werkgroep Werken met leeruitkomsten heeft afgelopen jaar gewerkt aan een drietal documenten. Twee daarvan zijn inmiddels gerealiseerd en zijn ook terug te vinden op de website. 

Een deel van de werkgroep heeft zich toegelegd op het begrippenkader om de eenheid in taal voor het schrijven leeruitkomsten te harmoniseren.

Een ander deel van de werkgroep heeft zich ingezet om een harmonisatie-instrument te maken, dat gebruikt kan worden om opleidingen, die reeds werken met leeruitkomsten te vergelijken en daarnaast gebruikt kan worden ter ondersteuning bij het schrijven van leeruitkomsten

En hoe nu verder?

De werkgroep heeft zich gericht op de leeruitkomsten op eindniveau (NLQF 5-7) voor het pedagogisch didactisch programma van het curriculum van de lerarenopleidingen. Men heeft inmiddels vijf leeruitkomstgebieden geformuleerd (Professionele Identiteit; Pedagogisch Handelen; (Vak)didactisch handelen; Vakinhoudelijke expertise; Onderzoekend vermogen) en men gaat deze verder finetunen, zodat alle opleidingen zich hieraan kunnen conformeren.

Daarnaast is er een start gemaakt met het schrijven van een handreiking ter ondersteuning voor hogescholen, die met leeruitkomsten starten of voor hogescholen, die verder willen professionaliseren op het gebied van leeruitkomsten en de implementatie hiervan.

Het proces van (gaan) werken met leeruitkomsten is complex en vraagt voor de implementatie veel tijd, ook gezien de verschillen tussen opleidingen. De werkgroep gaat ten behoeve van dit proces ondersteunende materialen verder ontwikkelen en ondersteunt het gesprek over landelijke afspraken.

Er zal geïnventariseerd moeten worden wat de ondersteuningsbehoeften zijn vanuit de hogescholen (wat hebben (hoge)scholen nodig om opleiders bekwaam te maken voor het opleiden met leeruitkomsten?). Dan kan er gekeken worden naar een professionaliseringsplan voor opleiders. De werkgroep onderzoekt hoe zij hierin van betekenis kan zijn.

Werkgroep Werken met leeruitkomsten

Guest User