De Wet leeruitkomsten hoger onderwijs maakt het mogelijk dat alle deeltijdopleidingen en duale opleidingen kunnen gaan werken met leeruitkomsten. De inwerkingtreding is voorzien voor studiejaar 2023-2024. Hoewel het werken met leeruitkomsten niet opgenomen is voor voltijdopleidingen, is er ruimte om te flexibiliseren.
Meer lezenDe werkroep Harmonisatie alternatieve routes heeft een inventarisatie gemaakt van routes die leiden tot een bevoegdheid. Daarnaast hebben ze de routes voor het primair onderwijs geordend en aanbevelingen gedaan voor het tweedegraadsgebied.
Meer lezenHet afgelopen jaar heeft de werkgroep Professionalisering lerarenopleiders een behoeftepeiling gedaan bij lerarenopleiders, opleidingen en werkveld: Wat is er nodig, zowel landelijk als in de regio, om als lerarenopleider te kunnen werken met flexibele leerroutes en daardoor beter voorbereid te zijn op een toekomstige of andere taak en rol? Ook is een inventarisatie-onderzoek verricht naar de wijze waarop professionalisering (formeel en informeel) wordt vormgegeven.
Meer lezenWe naderen alweer het einde van het studiejaar en in deze vierde en laatste nieuwsbrief voor de zomervakantie blikken we terug en vooruit. Het afgelopen jaar hebben de verschillende werkgroepen hard gewerkt aan de ambities en doelstellingen van het bestuursakkoord. Een akkoord van de Vereniging Hogescholen met zo’n dertig (!) deelnemende hbo-instellingen, de Universiteiten van Nederland en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Samen werken aan meer leraren voor morgen! Dat ‘voor morgen’ zegt ook iets over de urgentie, want de nood is hoog.
Meer lezenHet realiseren van een landelijk dekkend netwerk van allianties is een van de ambities uit het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen om de opleidingen aantrekkelijker te maken en zo meer leraren op te leiden. Inmiddels hebben de lerarenopleidingen van de hogescholen en universiteiten hun krachten landelijk, maar ook regionaal, gebundeld. Na een peerreview van de projectplannen van de allianties zijn dit voorjaar onder begeleiding van onafhankelijk voorzitter Lieve Desplenter de projectplannen gefinaliseerd. Op de website van de Vereniging Hogescholen is een overzicht opgenomen van wat elke alliantie gaat doen.
Meer lezenHet werken met leeruitkomsten kan voor elke instelling tot aanpassingen leiden op juridisch, organisatorisch en financieel gebied. Over welke aanpassingen gaat het en met welke vraagstukken hebben we op juridisch, organisatorisch en financieel vlak te maken als we gaan flexibiliseren op basis van leeruitkomsten? Deze vragen kwamen op bij het sluiten van het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen. De werkgroep Juridische, organisatorische en financiële zaken heeft deze vraagstukken in een notitie beschreven.
Meer lezenDe werkgroep Werken met leeruitkomsten werkt aan het harmoniseren van het werken met leeruitkomsten. In dit kader heeft de werkgroep twee definitieve stukken opgeleverd: een begrippenkader, zodat alle betrokkenen dezelfde taal spreken, en een harmonisatie-instrument waarmee opleidingen leeruitkomsten en eenheden van leeruitkomsten op vergelijkbare wijze kunnen beschrijven.
Meer lezenDe werkgroep Professionalisering lerarenopleiders bestaat uit ongeveer vijftien vertegenwoordigers afkomstig uit meer dan dertien kennisinstituten. Het afgelopen jaar heeft de werkgroep geïnventariseerd wat er al op de instituten gebeurt aan professionalisering en aan welke professionalisering behoefte is om te kunnen werken met flexibele routes. De werkgroep heeft hiervoor gesproken met vertegenwoordigers van de lerarenopleidingen en partnerscholen, zoals schoolopleiders, werkplekbegeleiders, instituutsopleiders en hogeschoolhoofddocenten. Een overzicht van de eerste opbrengsten.
Meer lezenDe werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid heeft in samenspraak met het Landelijk Overleg Examencommissies (LOEx) van de lerarenopleidingen de handreiking voor het EVC-assessments aangevuld met een hoofdstuk voor examencommissies. Een EVC-assessment kan leiden tot vrijstelling van leeruitkomsten of onderwijseenheden. De examencommissie geeft opdracht tot uitvoering van een EVC-assessment. Vandaar dat dit addendum is toegevoegd. Hiermee is de beschrijving van de EVC-procedure compleet. In de handreiking staat nu de gehele procedure beschreven: van intakemoment tot studieplan, inclusief de rol van de examencommissie.
Meer lezenOp woensdag 13 april a.s. staan wij tijdens De week van Samen Opleiden van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren op de informatiemarkt in Hilversum. Het thema dit jaar is Krachtig partnerschap.
Meer lezenDe lente is begonnen! Dat betekent dat de dagen weer wat langer worden, de vogels ons ‘s morgens wakker fluiten en de knoppen van bomen en struiken uitlopen. De lente past in mijn ogen ook mooi bij de fase van het bestuursakkoord waar we nu zitten; het seizoen van groeien en bloeien. Dat zie ik ook gebeuren in de verschillende werkgroepen. Er is de afgelopen periode hard gewerkt om weer een stap verder te komen in het realiseren van onze ambities en er zijn steeds meer opbrengsten die ons komende tijd gaan helpen verder door te groeien.
Meer lezenMeepraten over de flexibilisering van de lerarenopleidingen? Op vrijdag 10 juni a.s. van 10.00 tot 15.00 uur organiseert Leraren voor morgen voor lerarenopleiders een interactieve kennisdeelsessie op Driestar hogeschool in Gouda.
Meer lezenOp 17 en 18 maart a.s. staan wij op de informatiemarkt tijdens het Velov-Velon-congres voor lerarenopleiders in Brugge.
Meer lezenMeepraten over de flexibilisering van de lerarenopleidingen? Op vrijdagochtend 25 maart a.s. willen de werkgroepen graag online met lerarenopleiders in gesprek.
Meer lezenEen deel van de werkgroep is aan de slag gegaan met de vraag: Hoe kunnen we vanuit het beroepsprofiel van de onderwijsgevende en de lerende in de educatieve context de leeruitkomsten op startbekwaamheidsniveau vaststellen? De afstemming van de gebieden waarin de leeruitkomsten worden vastgesteld is bijna voltooid. Voor de verdere concretisering neemt de werkgroep een viertal aandachtspunten mee. De klankbordgroep is actief betrokken bij de ontwikkelingen en heeft tijdens een gezamenlijke sessie de werkgroep voorzien van inhoudelijke feedback. Daarnaast heeft de klankbordgroep input geleverd voor de handreiking bij het harmonisatiemodel.
Meer lezenJan Bogerd is bestuurslid bij de Vereniging Hogescholen en voorzitter van de Stuurgroep Lerarenopleidingen. In dit artikel belicht hij het bestuursakkoord in samenhang met andere onderwijsontwikkelingen: ‘We moeten zoeken naar een toekomstgerichte werkwijze die ons in staat stelt om te anticiperen op ontwikkelingen.’
Meer lezenEen enorme uitdaging waar we met alle lerarenopleidingen voor staan: harmoniseren en flexibiliseren. Allemaal dezelfde kant op en allemaal hetzelfde doel, maar niet allemaal hetzelfde uitgangspunt. Ook niet allemaal hetzelfde vertrekpunt, maar wel allemaal dezelfde (leer)uitkomst. Aan de horizon schittert een prachtige toekomst…
Meer lezenLiesbeth Zijlstra is voorzitter van de werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid rondom de uitvoering van het bestuursakkoord. Hiernaast is zij als voorzitter betrokken bij het Landelijk Overleg Examencommissies van de lerarenopleidingen. Tijdens de informatiesessie Leraren voor morgen op 18 november jl. heeft Liesbeth een stand van zaken gegeven over het werken met landelijke afspraken rondom het EVC- en vrijstellingenbeleid. Hieronder een uitwerking van de presentatie die zij gegeven heeft.
Meer lezenDe werkgroep Werken met leeruitkomsten heeft een begrippenkader en een instrument in concept klaar. Deze liggen nu voor aan de klankbordgroep en andere experts op het gebied van leeruitkomsten. Het begrippenkader moet ervoor zorgen dat we dezelfde taal spreken en de discussie goed kunnen voeren en het instrument helpt ons om in het proces van afstemming leeruitkomsten te kunnen vergelijken.
Meer lezen