Wat is er nodig om als lerarenopleider te kunnen werken met flexibele leerroutes?

Het afgelopen jaar heeft de werkgroep Professionalisering lerarenopleiders een behoeftepeiling gedaan bij lerarenopleiders, opleidingen en werkveld: Wat is er nodig, zowel landelijk als in de regio, om als lerarenopleider te kunnen werken met flexibele leerroutes en daardoor beter voorbereid te zijn op een toekomstige of andere taak en rol? Ook is een inventarisatie-onderzoek verricht naar de wijze waarop professionalisering (formeel en informeel) wordt vormgegeven.

Meer lezen
Anton van den Brink: 'Een fijne zomervakantie!'

We naderen alweer het einde van het studiejaar en in deze vierde en laatste nieuwsbrief voor de zomervakantie blikken we terug en vooruit. Het afgelopen jaar hebben de verschillende werkgroepen hard gewerkt aan de ambities en doelstellingen van het bestuursakkoord. Een akkoord van de Vereniging Hogescholen met zo’n dertig (!) deelnemende hbo-instellingen, de Universiteiten van Nederland en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Samen werken aan meer leraren voor morgen! Dat ‘voor morgen’ zegt ook iets over de urgentie, want de nood is hoog.

Meer lezen
Wat gaan de landelijke en regionale allianties doen?

Het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van allianties is een van de ambities uit het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen om de opleidingen aantrekkelijker te maken en zo meer leraren op te leiden. Inmiddels hebben de lerarenopleidingen van de hogescholen en universiteiten hun krachten landelijk, maar ook regionaal, gebundeld. Na een peerreview van de projectplannen van de allianties zijn dit voorjaar onder begeleiding van onafhankelijk voorzitter Lieve Desplenter de projectplannen gefinaliseerd. Op de website van de Vereniging Hogescholen is een overzicht opgenomen van wat elke alliantie gaat doen.

Meer lezen
Vraagstukken rondom het werken met leeruitkomsten

Het werken met leeruitkomsten kan voor elke instelling tot aanpassingen leiden op juridisch, organisatorisch en financieel gebied. Over welke aanpassingen gaat het en met welke vraagstukken hebben we op juridisch, organisatorisch en financieel vlak te maken als we gaan flexibiliseren op basis van leeruitkomsten? Deze vragen kwamen op bij het sluiten van het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen. De werkgroep Juridische, organisatorische en financiële zaken heeft deze vraagstukken in een notitie beschreven.

Meer lezen
Eerste opbrengsten werkgroep Professionalisering lerarenopleiders

De werkgroep Professionalisering lerarenopleiders bestaat uit ongeveer vijftien vertegenwoordigers afkomstig uit meer dan dertien kennisinstituten. Het afgelopen jaar heeft de werkgroep geïnventariseerd wat er al op de instituten gebeurt aan professionalisering en aan welke professionalisering behoefte is om te kunnen werken met flexibele routes. De werkgroep heeft hiervoor gesproken met vertegenwoordigers van de lerarenopleidingen en partnerscholen, zoals schoolopleiders, werkplekbegeleiders, instituutsopleiders en hogeschoolhoofddocenten. Een overzicht van de eerste opbrengsten.

Meer lezen
Beschrijving procedure van intakemoment tot studieplan

De werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid heeft in samenspraak met het Landelijk Overleg Examencommissies (LOEx) van de lerarenopleidingen de handreiking voor het EVC-assessments aangevuld met een hoofdstuk voor examencommissies. Een EVC-assessment kan leiden tot vrijstelling van leeruitkomsten of onderwijseenheden. De examencommissie geeft opdracht tot uitvoering van een EVC-assessment. Vandaar dat dit addendum is toegevoegd. Hiermee is de beschrijving van de EVC-procedure compleet. In de handreiking staat nu de gehele procedure beschreven: van intakemoment tot studieplan, inclusief de rol van de examencommissie.

Meer lezen
Sabine van Eldik: 'Groeien en bloeien'

De lente is begonnen! Dat betekent dat de dagen weer wat langer worden, de vogels ons ‘s morgens wakker fluiten en de knoppen van bomen en struiken uitlopen. De lente past in mijn ogen ook mooi bij de fase van het bestuursakkoord waar we nu zitten; het seizoen van groeien en bloeien. Dat zie ik ook gebeuren in de verschillende werkgroepen. Er is de afgelopen periode hard gewerkt om weer een stap verder te komen in het realiseren van onze ambities en er zijn steeds meer opbrengsten die ons komende tijd gaan helpen verder door te groeien.

Meer lezen
Voortgang werkgroep Werken met leeruitkomsten

Een deel van de werkgroep is aan de slag gegaan met de vraag: Hoe kunnen we vanuit het beroepsprofiel van de onderwijsgevende en de lerende in de educatieve context de leeruitkomsten op startbekwaamheidsniveau vaststellen? De afstemming van de gebieden waarin de leeruitkomsten worden vastgesteld is bijna voltooid. Voor de verdere concretisering neemt de werkgroep een viertal aandachtspunten mee. De klankbordgroep is actief betrokken bij de ontwikkelingen en heeft tijdens een gezamenlijke sessie de werkgroep voorzien van inhoudelijke feedback. Daarnaast heeft de klankbordgroep input geleverd voor de handreiking bij het harmonisatiemodel.

Meer lezen
Gerrit Beunk: ‘Mammoettanker of cruiseschip’

Een enorme uitdaging waar we met alle lerarenopleidingen voor staan: harmoniseren en flexibiliseren. Allemaal dezelfde kant op en allemaal hetzelfde doel, maar niet allemaal hetzelfde uitgangspunt. Ook niet allemaal hetzelfde vertrekpunt, maar wel allemaal dezelfde (leer)uitkomst. Aan de horizon schittert een prachtige toekomst…

Meer lezen
BestuursakkoordGuest User
Liesbeth Zijlstra: ‘We proberen uit, we kalibreren, we evalueren en we stellen bij’

Liesbeth Zijlstra is voorzitter van de werkgroep EVC- en vrijstellingenbeleid rondom de uitvoering van het bestuursakkoord. Hiernaast is zij als voorzitter betrokken bij het Landelijk Overleg Examencommissies van de lerarenopleidingen. Tijdens de informatiesessie Leraren voor morgen op 18 november jl. heeft Liesbeth een stand van zaken gegeven over het werken met landelijke afspraken rondom het EVC- en vrijstellingenbeleid. Hieronder een uitwerking van de presentatie die zij gegeven heeft.

Meer lezen
Ontwikkeling begrippenkader en instrument rondom het werken met leeruitkomsten

De werkgroep Werken met leeruitkomsten heeft een begrippenkader en een instrument in concept klaar. Deze liggen nu voor aan de klankbordgroep en andere experts op het gebied van leeruitkomsten. Het begrippenkader moet ervoor zorgen dat we dezelfde taal spreken en de discussie goed kunnen voeren en het instrument helpt ons om in het proces van afstemming leeruitkomsten te kunnen vergelijken.

Meer lezen